Investeringsportfölj

På denna sida finner du förslag på framförallt guld- och silverrelaterade aktier i olika riskkategorier som du kan lägga till bland dina övriga investeringar. Aktierna är urplockade baserat på både egen analys och rekommendationer från en rad olika experter jag följer. Har även lagt till förslag på fonder och fysiskt guld. För mer information om guld och guldinvesteringar läs följande artikel.

Min personliga rekommendation är att ha minst 20% av den likvida förmögenheten investerad i guld och silver, varav minst hälften i fysiskt guld.

För den mer riskvillige investeraren har jag även inkluderat exempel på bolag som är aktiva inom utvinning av jordartsmetaller (rare earth) samt uran. Många ser mycket stor potential inom dessa områden för den uthållige men investeringen är också förenad med hög risk. Läs mina inlägg om jordartsmetaller (eller oxider som det egentligen handlar om) och uran för mer information.

Jag svarar mer än gärna på frågor gällande placeringar och sparformer. Du kan nå mig på finansiellainsikter(a)hotmail.com. All investering sker dock givetvis på egen risk.

Tänk på att silver är mer volatilt än guld och kräver därmed ofta starka nerver vid vinsthemtagningar. I takt med att guld och silver stiger allt högre kommer dock volatiliteten att stiga för båda metaller. Detta är både normalt och hälsosamt så bli inte nervös när det går ner utan utnyttja istället dessa tillfällen till att köpa mer.

 

GULD

 

Minst spekulativa (royalty och större producenter guld)

Franco Nevada (FNV)

Goldcorp (GG)

Royal Gold (RGLD)

 

Mindre spekulativa (juniora producenter/nära producenter guld)

Argonaut (AR.TO)

Primero Mining (PPP)

Timmins (TMM.V)

 

Spekulativa (prospektering – primärt guld)

Pretium Resources (PVG)

Pilot Gold (PLG.TO)

 

Fysiskt guld

Sydafrikansk Krugerrand 1 oz

Mexikanska 50 Pesos 37.5 g

Sprott Physical Gold Trust (PHYS)

 

 

SILVER

 

Minst spekulativa (royalty och större producenter silver)

Coeur d’Alene (CDE)

Silver Wheaton (SLW)

 

Mindre spekulativa (juniora producenter/nära producenter silver)

Avino Silver Mines (ASM.V)

First Majestic Silver (AG)

SilverCrest Mines (SVLC)

 

Spekulativa (prospektering – primärt silver)

Bear Creek Mining (BCM.V)

Tinka Resources (TK.V)

 

Fysiskt silver

Sprott Physical Silver Trust (PSLV)
Liberty Silver – Sverige

 

 

JORDARTSMETALLER OCH URAN

 

Jordartsmetaller / rare earth (mycket spekulativa, enorm potential)

Tasman Metals (TSM)

Great Western Minerals (GWG)

 

Uran (mycket spekulativa, enorm potential)

Denison Mines (DML)

Uranium Energy Corp (UEC)

 

FONDER

BlackRock Global Funds – World Gold

SGAM Fd Equities Gold Mines

JPM Global Natural Resources

 

Annonser
  1. Hesa Fredrik
    24 oktober, 2010 kl. 14:22

    Det finns inga Svenska bolag som kan anses intressanta? Att investera i andra länder känns lite olustigt när valutakriget eskalerar.

    • Finansiella insikter
      24 oktober, 2010 kl. 21:15

      Hej!

      Har i denna bloggen fokuserat på den tillgångsklass som jag personligen är övertygad om kommer att klara sig allra bäst vid en nollställning av det finansiella systemet, dvs ädelmetaller och i synnerhet guld. Det finns säkert en del svenska bolag som skulle kunna vara intressanta, men då de hittills kända guldfyndigheterna har haft mycket låga guldhalter så har det inte funnits så många aktiva bolag pga det låga guldpriset. Då jag är övertygad om att guldpriset kommer stiga kraftigt även i kronor kan det mycket väl visa sig att bolag som t ex Lappland Goldminers och Nordic Mines kan bli lysande investeringar. Problemet är de inte år så genomlysta, men det kan ju givetvis vara till fördel för de som är tidigt ute. Har själv inte skaffat mig tillräckligt mycket information för att gå ut med en rekommendation. Skulle dock vara intressant om någon kunde dela med sig av sådan info. Bolag som Boliden kommer säkert också att gå bra jämfört med index och platsar sannolikt i en portfölj, men har valt att här fokusera på bolag som har mer exponering mot guld och silver och därför sannolikt kommer att ha en ännu bättre utveckling.

      Om du är oroad över valutaeffekter så tror jag inte det är något du behöver bekymra dig så mycket över. Det är osannolikt att priset på guld i kronor kommer att gå ner trots en fortsatt kraftigt fallande dollar. Gruvbolagen har en stor hävstång mot guldpriset (3-4 gånger), så även om vi inte kommer att se lika stora procentuella uppgångar som jänkarna så kommer det fortfarande att bli en mycket stor uppgång.

      Om du är oroad över att ett valutakrig skulle kunna resultera i frysta finansmarknader så kan jag förstå dig. Tror dock att du kommer att hinna sälja innan dess om du följer bloggar som denna, men det finns givetvis inga garantier. Skulle detta ske är det inte givet att en investering i svenska bolag är så mycket säkrare. Är du orolig över ett sådant scenario skulle jag rekommendera fysiskt guld och inget annat.

      Personligen tror jag att risken är överhängande att alla guldgruvor kommer att bli förstatligade innan det här är över. Investerare kommer sannolikt att bli kompenserade med fiat pengar, men kommer att missa den riktigt stora uppgången som ett innehav i fysiskt guld kommer att ge. Planerar därför att sälja mina aktier när jag bedömer att vi börjar närma oss ett sådant läge, troligtvis inte förrän om ett antal år. Får se om jag får rätt, och om jag i så fall lyckas med min exit-strategi. Den som inte vill ta några som helst risker bör som sagt hålla sig till fysiskt guld vilket kommer att bli en otroligt bra investering enligt min mening.

  2. Hesa Fredrik
    25 oktober, 2010 kl. 18:10

    Jag sitter redan tungt i fysiskt guld/silver. Men det känns som att man missar en del klipp på vägen fram till slutet om man ”låser” upp allt i fysisk metall. Utslagsfrågan är hur mycket tid man har kvar att spela på. Historien skvallrar om att det kan ta ett tag, rom föll inte på en dag.
    Tack för ett bra svar och tack för en bra blogg.

    • Finansiella insikter
      25 oktober, 2010 kl. 23:36

      Kan sympatisera med din eventuella frustration över att en del guldaktier går (eller kommer gå) som tåget. Men om du inte har något större behov av en stor avkastning just nu (du kommer trots allt att få en fin stabil uppgång på ditt fysiska innehav) och kan ’hålla ut’ så kommer du å andra sidan sannolikt i slutändan att bli mångfaldigt belönad då i princip alla pappersinvesteringar enligt min mening kommer att rasa eller helt förlora sitt värde när ’nollställningen’ väl sker. Detta inkluderar som sagt guldgruvor som sannolikt kommer förstatligas. Har grävt en hel del i detta ämne och har en hel del intressanta insikter som jag hade tänk att dela med mig av vid tillfälle.

      Du har kanske hört det förut men situationen vi står inför liknar ’hela havet stormar’ där musiken en vacker dag kommer att ta slut och den som inte hunnit konvertera sitt papper mot (framförallt) guld kommer att förlora sina besparingar.

      Frågan som alla skulle vilja veta är givetvis när musiken stannar. Som du nämner så kan det givetvis ta ett tag, vilket kommer att sätta både tålamodet och övertygelsen på stort prov. ’Riktiga’ experter som Marc Faber och Felix Zulauf nämner ofta tidsspannet 5-15 år som det mest troliga. Men det kan givetvis ske snabbare än så.

      Riktigt stora investerare tar i princip inga risker utan placerar i fysiskt guld för de inser att när nollställningen sker kommer de dels inte hinna att konvertera sitt stora innehav i guldaktier till fysiskt guld men framförallt kommer det sannolikt inte att finnas något guld till salu. Inte till något pris. När förtroendet för vårt valutasystem till slut försvinner helt kommer nämligen även säljarna av guld att försvinna. Varför skulle någon människa byta riktiga pengar (guld) mot snabbt fallande och kanske slutligen värdelösa papperslappar?

      Ju högre priset på guld stiger desto mindre fysiskt guld (i stora volymer) kommer bisarrt nog att finnas ute till försäljning. Detta är ett mycket intressant fenomen som få har tagit med i beräkningarna.

      Tack för att du uppskattar bloggen och lycka till!

  3. Janne Larsson
    22 november, 2010 kl. 22:55

    Great man!

  4. Freddan
    30 januari, 2011 kl. 16:08

    Tack för en riktigt bra blogg. Har själv försökt hålla reda på och analysera nyheter, men långt ifrån så initierat som du. En fråga är hur man förvarar sitt guld och silver. Bankfack kanske funkar i dagsläget, men vad händer vid en nollställning, kommer man över huvud taget in på banken då?

    • Finansiella Insikter
      30 januari, 2011 kl. 19:23

      Hej!

      Detta är en ständigt återkommande och bra fråga bland de som investerar i, eller kanske rättare sagt, växlar papperspengar mot hårdvaluta.

      Jag skulle rekommendera att läsa följande inlägg från blogg-grannen Cornucopia i ämnet:

      http://cornucopia.cornubot.se/2010/03/forvaring-av-fysiskt-guld-och-silver.html

      Valet av förvaring beror mycket på vilka utsikter man själv har för framtiden och vilka risker man är beredd att ta.

      Om man väljer att lägga alla ägg i en korg (t ex bankfacket) bör man åtminstone vara medveten om riskerna med just det valet och vad man skall vara vaksam på.

      Själv väljer jag att sprida riskerna.

      Mvh,
      Finansiella Insikter

  5. Freddan
    2 februari, 2011 kl. 00:53

    Tack för svaret och länken. Bankfack verkar ju bäst om man bara följer med i utvecklingen. Men som sagt; sprida riskerna är nog en bra idé.

  6. kullamannen
    5 februari, 2011 kl. 11:58

    Hej FI,
    Sitter (igen) och funderar på dessa PPM fonder som man skall sköta. Hur har du resonerat? Vad lägger du i korgen? De tre fonderna (guld) som du rekar ovan gäller d även i PPM sammanhang?
    MVH Kullamannen

    • Finansiella Insikter
      5 februari, 2011 kl. 12:51

      Hej!

      Eftersom den övriga pensionen är så tungt investerad i den generella aktiemarknaden och mestadels (snart) värdelösa statspapper så har jag själv valt att gå ‘all-in’ med guld och silver inom PPM. Fonderna ovan är de enda jag kunde hitta inom PPM-systemet som var exponerade mot guld och silver när jag tittade senast.

      Med varning för att grusa dina förhoppningar så räknar jag själv ganska iskallt med att jag knappt kommer att få se några pensionspengar överhuvud taget. Kanske inte ens PPM. Troligtvis kommer man dock att få en slag statlig grundpension som visserligen bara kommer täcka det absolut nödvändigaste för att överleva. Som sagt, har inga stora förhoppningar vad gäller pensioner.

      Mvh,
      Finansiellla Insikter

  7. kullamannen
    12 februari, 2011 kl. 19:05

    Hej igen,
    1. För fysiskt Ag; har du erfarenhet av Libertysilver? jag läste ngt om moms på silver i Sverige. Vet du om det tillkommer på priset? eller? Kan du rek. ngn annan leverantör. Utomlands? I Tyskland hittade jag en del?
    2. Såg din portfölj och reagerade på ett uttryck. Borde det inte heta ”mer spekulativa”. Det låter som en paradox då de bolagen du menar är just mer spekulativa….inte mindre…..
    3. Ligger du investerad i alla bolagen själv? Isåfall har du verkligen diversifierat inom de olika PM:en.

    Och tack för en bra blogg.
    MVH Kullamannen

    • Finansiella Insikter
      12 februari, 2011 kl. 21:59

      Hej!

      1. Har faktiskt själv inte handlat fysiskt silver, av flera olika andledningar. Främst för att det är min personliga övertygelse att det bara är guld som kommer att få en monetär roll i det nya systemet och därmed, i slutändan, kommer att ge bäst ‘växelkurs’ i det kommande monetära systemet.

      Silver kommer dock utan tvekan ge en fantastisk avkastning, framförallt inför ‘nollställningen’. Själv väljer jag att investera i papperssilver (i princip bara aktier) för att dra nytta av denna uppgång.

      Bara för att jag själv inte köper fysiskt silver så betyder det självklart inte att detta är ‘rätt’. Alla gör vi våra egna analyser och detta är min personliga uppfattning.

      Den som köper fysiskt silver i Sverige måste tyvärr betala moms om 25%, medan handlare i Europa kan sälja silver med 7% moms. Problemet verkar vara att dessa handlare har en kvota för hur mycket de kan sälja till Sverige varje år. Du kan läsa mer om detta i följande inlägg:

      http://mfc.elmberg.net/2011/02/02/dags-att-inse-hur-populart-silvret-blivit-hos-utlandska-handlare-nar-det-numera-ar-minst-10-dyrare-exkl-moms/

      Eftersom jag själv inte handlar fysiskt silver vill jag inte ge några direkta rekommendationer, men inlägget ovan nämner ett par handlare som kan vara värda att undersöka.

      2. Vad gäller ordval i portföljen så tror jag detta är semantik. När jag valde de orden utgick jag ifrån att prospekteringsföretagen var spekulativa och att juniorerna är mindre spekulativa än dessa och att de stora gruvbolagen är minst spekulativa. Men, kan hända att det kan missuppfattas. Skall fundera på detta. Tack för din feedback!

      3. Normalt försöker jag sprida riskerna genom att investera i bolag inom samtliga ‘risknivåer’ och inom alla ädelmetaller/råvaror. De senaste sex månaderna har jag dock haft drygt 75% i silver, 15% i rare earth och 10% i uran vilket har varit en mycket framgångsrik strategi för min del. Fördelningen ovan avser endast ‘pappersinvesteringar’. Har dessutom ett ‘kärninnehav’ i fysiskt guld som jag givetvis aldrig rör.

      Mvh,
      Finansiella Insikter

  8. kullamannen
    14 februari, 2011 kl. 14:10

    @Finansiella Insikter
    Hej igen,
    japp, semantik är det nog. Spelar eg. mindre roll men kunde inte låta bli.
    Har nu tittat noggrannare på REE marknaden och den är spännande men lite svårananlyserad. Politiska/protektionistiska direktiv verkar driva marknaden i nuläget. Hmm har ännu inte valt bolag.
    Fortsätt gärna med REE/uran nyheter.
    MVH K

    • Finansiella Insikter
      14 februari, 2011 kl. 17:51

      Hej!

      Du har helt rätt i att REE marknaden är svåranalyserad. Det finns en hel del bra fundamenta, men denna sektor styrs också väldigt mycket av vad man kallar ‘masspsykologi’. Det är det som troligtvis kommer driva upp kurserna ännu högre upp till vansinniga nivåer.

      Till skillnad från guld så gäller det så småningom att kliva av detta tåget för det kan komma en ‘kraftig inbromsning’. Dock tror jag en sådan häbdelse ligger minst ett år framåt i tiden så det är ännu inte för sent att kliva på. Den sista biten brukar gå snabbast.

      Mvh,
      Finansiella Insikter

  9. kullamannen
    16 februari, 2011 kl. 14:06

    Hej igen,
    Vilka menar du har bäst fundamenta?
    Molycorp eller kanske RES eller?
    MVH Kullamannen

    • Finansiella Insikter
      16 februari, 2011 kl. 15:19

      Hej!

      Det som driver aktiekursen mest (förutom råvarupriserna) är tillgångarna i marken och framförallt när produktionen väntas komma igång.

      Molycorp har bra tillgångar och produktionen har redan kommit igång, om än i liten skala. Molycorp värderas dock runt 5 gånger så mycket som RES, mycket eftersom produktionen för den senare inte startar förrän tidigast 2015.

      Tasman (med tillgångar utanför Gränna) verkar dock ha exceptionell potential, med bra tillgångar och liten andel radioaktivitet, vilket ger lägre produktionskostnad. Om jag förstått det rätt är det den gruva i Europa som snabbast kan nå produktion, varför det kan komma att bli ett stort intresse från EU att snabba på planerna genom snabbare hantering av tillstånd och kanske även gynnsam finansiering/stöd.

      Själv har jag investerat i alla bolagen i min portfölj, eftersom är snudd på omöjligt att veta vilken ‘häst’ som kommer att gå bäst. Det är heller inte omöjligt att en häst aldrig ens kommer i mål.

      Mvh,
      Finansiella Insikter

  10. kullamannen
    2 mars, 2011 kl. 16:51

    hej igen Fi,
    noterar en rekyl i REE och Uran bolagen. Har du ngt förslag på vilka/vilken som är ”billigast” i nuläget. Både tasman, Denison, RES har ju tappat en del.
    MVH Kullamannen

    • Finansiella Insikter
      2 mars, 2011 kl. 19:18

      Hej!

      Har också haft ett öga på dessa marknader och håller ett finger på köpknappen.

      Jag tror RES har tyngts extra av en del negativa artiklar där man bl a pekat på att MCP, som är snarligt men redan är en producent, kraftigt ökat sina produktionsplaner vilket gör RES mindre attraktivt. Tror dock detta bara är en tillfällig ‘grej’. En tung ‘analytiker’ gick häromdagen ut med ett råd att förbereda för köp inom REE-sektorn och samme person har för någon månad sedan rekommenderat köp under 12 dollar. RES ser därför billigast ut.

      Tasman är annars ett bolag med stor potential, men har inte backat lika mycket. Har hört att Sprott gillar Great Western Resources med en riktkurs på 2,25 dollar. Kan också vara värt att hålla ett öga på.

      Mvh,
      Finansiella Insikter

  11. Robert
    19 april, 2011 kl. 08:15

    Hej!
    Har lite funderingar kring ppm och övriga pensionspengar man har. Vad är det säkraste man kan ha i fondväg? Skulle en svensk räntefond klara sig genom det vi har framför oss?
    Finns det några andra ”säkra papper” man kan ha i sin pensionsportfölj?

    • Finansiella Insikter
      20 april, 2011 kl. 00:31

      Hej!

      Jag skulle vilja påstå att det tyvärr inte finns NÅGRA ‘säkra’ papper där man kan gömma sina pensionspengar. Av just den anledningen har jag därför personligen sedan länge slutat att pensionsspara inom pensionssystemet där pengarna är låsta.

      De pengar som trots allt är låsta, som t ex PPM, har jag personligen valt att lägga helt i guld och silverfonder, såsom Blackrock World Gold. Mitt resonemang här är att OM det trots allt skulle visa sig att jag har fel så kommer de pensionspengar som staten förvaltar åt mig att utveckla sig så pass bra att det mer än kompenserar för den eventuella nedgång som skulle ske för guld- och silvergruvor.

      Samtidigt inser jag att om det vill sig riktigt illa kommer jag kanske inte att få ta del av mina pensionspengar överhuvud taget (även om jag investerat i guld- och silverfonder), eftersom alla papperstillgångar kan gå upp i rök, helt eller delvis. Det är därför som det är så viktigt att också pensionsspara UTANFÖR SYSTEMET, i fysiskt guld.

      Mvh,
      Finansiella Insikter

  12. kim
    1 maj, 2011 kl. 18:06

    Hej
    Du skriver en del om platina men du har inga platina relaterade aktier in din investeringsportfölj. Har du några bra juniora och producerande aktier på lager?
    mvh
    kim

  13. Dennis
    3 juni, 2011 kl. 09:18

    Länkade dig här:)

    http://epicimpact.tumblr.com/

  14. Mikael
    19 juni, 2011 kl. 13:39

    Hej,en liten undran från en obelånad brf ägare.Vad händer men lägenheten vid en ”nollställning”?

  15. Henrik Stomsjö
    25 juni, 2011 kl. 16:56

    Hej. Tack för en bra blogg.
    Hur ser du på alternativet att gå in i ”säljfonder” som t.ex. Xact Bear hos Swedbank, resonerar du så att även om de stiger i samband med ”nollställningen” så får man likt fördömt bara betalt i ”fiatpengar”?

    • Finansiella Insikter
      25 juni, 2011 kl. 19:53

      Hej och tack!

      På lite längre sikt har du helt rätt i att det finns problem att realisera ‘vinsterna’ från dessa pappersinstrument då man bara får betalt (om man har tur) i nästan värdelös fiatvaluta.

      På kort sikt går det givetvis att utnyttja dessa instrument. Rekommenderar att läsa kommentarerna till inlägget nedan som berör problematiken och farorna med denna typ av instrument.

      http://finansiellainsikter.com/2011/05/05/grandich-dags-att-kliva-in-i-guld-och-silver

      Vet man vad man gör (t ex är disciplinerad med sina stop/loss) och är medveten om riskerna kan dessa instrument givetvis vara intressanta. Själv föredrar jag att gå lång/kort i en etablerad trend för att öka chanserna att bli ‘räddad av marknaden’ om det går galet. Skulle t ex personligen hellre gå lång guld/silver (någon gång efter sommaren) än kort aktiemarknaden just nu när mycket negativt troligtvis redan är diskonterat.

      Mvh,
      Finansiella Insikter

  16. Daniel
    1 juli, 2011 kl. 21:41

    Är 7% moms på silver det lägsta innom EU?

  17. 9 juli, 2011 kl. 15:24

    A wonderful job. Super helpful inrfoamtion.

  18. 11 augusti, 2011 kl. 09:38

    @Daniel Jag har för mig att Holland har 6% moms på mynt.

  19. Robert
    14 september, 2011 kl. 09:15

    Hej!
    Det är ju många som säger att det börjar vara köpläge för gruvaktier. Främst guldrelaterade. Investeringsportföljen som du har här är den aktuell eller är det några andra gruvaktier som ser bättre ut för tillfället?

  20. albert
    17 september, 2011 kl. 11:29

    @Robert Om du inte har möjlighet/tid att ordentligt undersöka gruvbolagen själv så borde du köpa fonder/börshandlade fonder. Gruvbranschen är väldigt risky så du måste sprida dina bets. Exempel på börshandlade fonder är GDX(stora bolag), GDXJ(medelstora), SIL(silverbolag).

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: